Rädd för toalett och potta!

Stora killen! Min Liam kissade för första gången på "befallning", ja.. jag bad honom snällt (jag befallde honom inte att göra det såklart men det förstod ni väl?)  kissa eftersom han gick och småskvätte på golvet. Jag sköljer av Liam efter att han skvätt så när han stod i badkaret så bad jag honom passa på att kissa där i badkaret, efter att jag talat om att det var okej för honom att göra det så gjorde han det och fy så stolt han var efteråt. :-)

Jeeje stora killen är han iallafall, så himla kul att få vara med och se när Liam (och Robin) gör framsteg i utvecklingen, oavsätt vilken utveckling. ;) Det är verkligen dags att ta tag i detta med pottning/toalettbesök. Liam håller sig faktist jättebra, det är precis innan det är dags att kissa ut allt som han kan skvätta lite så det borde inte vara problem med att sluta med blöja. Ja om det inte hade varit för att Liam tokvägrar toalett/toalettring och potta. :(

När började era småttingar gå på toaletten/potta? Har ni tips på vad man kan göra med pott och toarädda barn?


Kommentarer
Postat av: ann
2010-07-12 @ 21:18:31

ja stora killen hörru :) jag har inga bra tips tyvärr hoppas någon annan har det hörru

Postat av: Carola
2010-07-13 @ 09:19:07

Min dotter började sitta på pottan lite smått när hon började gå, alltså vid 10 månader. Hon var helt blöjfri såväl natt som dag när hon var 2 år och 4 mån. Nu har hon precis fyllt tre och har bytt ut pottan mot toan. Jag har inga direkta tips förutom att ha pottan framme bredvid toan. Min dotter var väldigt intresserad av pottan när den stod där och ville göra som mamma & pappa. När hon var kanske 1½ så började vi låta henne vara utan blöja hemma under dagen. Visst fick vi torka ibland, men hon förstod snabbt sina signaler. Det är ju lättare för dem att känna efter om de slipper blöjan. Nu på sommaren är det ju hur enkelt som helst, när man knappt ens behöver ha byxor på sig utan det räcker med trosor/kalsonger och t-shirt.

Postat av: Linda
2010-07-13 @ 21:25:42
URL: http://miss-misschief.blogspot.com/

Dottern är 2 år och 4 månader och har varit helt blöjfri i lite mer än en månad (på dagtid då, nattblöja har hon fortfarande). Hon var aldrig rädd utan tvärtom så ville hon börja sitta på toaletten i julas (när hon såg sin kusin gå på toa). Först med kläder på, mer som lek.



Jag skulle nog försöka leka fram intresset. Vi räknar ibland tupparna på tapeten när det tar lite längre (varför vi har tuppar på badrumstapeten är en bra fråga men den var redan där när vi flyttade in). Kanske ha en bok som han gillar liggande bredvid. Det finns klistermärken som man klistrar i pottan som förändrar färg eller spelar en sång eller något sånt när det kommer kiss/bajs. Det kanske är en kul grej som gör pottan mer spännande.

Något annat som kanske tar bort "skräcken" är om du alltid berättar när du går själv. "Mamma ska bara kissa på toaletten", typ. Hm, ja, annars är det ju bara att låta honom vara nakenfis och försöka uppmuntra. Eller lägga ner projektet i två veckor eller så och sen försöka igen.



Det är väl allt jag kommer på nu.


- Ödsla inte tid på att vara elak!
- Vill du tipsa om en tävling? Gör det HÄR!!
- Jag blir jätteglad av kommentarer. :)
- Glöm inte att länka din blogg så jag kan läsa den också.
- Svar på din kommentar hamnar här om det är ett svar till inlägget.


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback