Kokosmums

GOTT! När jag var yngre så umgicks jag mycket med Nexa och vid några tillfällen när jag kom dit så hade hon fixat ihop något som var gott och väldigt skummigt, ungefär som det man har i kokostoppar? Gott var det iallafall. Jag har ju såklart frågat henne nu massa år senare om receptet och om jag inte minns helt galet så fick jag svaret att hon inte hade kvar det, jag antar att det var så eftersom jag inte fått receptet. ;)

Men iallafall förra veckan fick jag hem en vinst som jag vunnit i en tävling och i paketet fanns det även en tidning vid namn Allas. Jag la tidningen på hyllan och idag när jag tog ett bad fick den följa med in och där i tidningen hittar jag receptet på det jag tror är exakt samma som Nexa bjöd på när jag var en liten brutta. =) Jag är en snäll tjej så vet ni vad, jag tänker dela med mig av receptet till er. =)

Kokosmums
ca:20 st

4 ½ dl strösocker
3/4 dl florsocker
1 äggvita
1 ½ dl kallt vatten
1½ msk gelatinpulver
1½ dl kokhett vatten

Strössel:
4-5 dl kokosflingor
1 msk kakao

Gör såhär:
1.
Blanda socker, florsocker, äggvita och det kalla vattnet i en skål.
2. Rör ut gelatinpulvret i det heta vttnet och tillsätt det till sockerblandningen.
3. Vispa altihop med elvisp ca 39 minuter till en iktigt pösig smet.
4. Blanda kokosflingorna och kakaopulvret. Sikta kakaon om den är klumpig. Häll lite av strösselblandninen på botten av en långpanna, 20x30 cm. Häll i smeten och strö över ett lager strössel.


Jessika snälla säg att det är ditt recept!


Kommentarer
Postat av: Jessica
2009-11-03 @ 22:32:29
URL: http://nexas.blogg.se/

Haha, sliskisar är det alla gånger! (De hette så då i alla fall..) Jag har letat efter det receptet själv men pärmen med det och lite annat smaskigt verkar ha försvunnit, vilket är lite synd, men det låter som det kan vara samma, gelatin och grejor känner jag igen. Tänkte faktiskt sno det och testa någon dag när jag är lite pigg, ska pressa mamma på receptet på Dumlekakor också, sååå sjukt goda sugen nämligen. Lite lustigt att jag har kvar receptet på Glödhoppor, eftersom det andra är borta, och jag fick båda på samma ställe o satte det i samma pärm.. Nåja. Tack för du delade med dig av lite nostalgi, hihi.

Postat av: ann
2009-11-04 @ 07:22:37

låter gott hörru jag sparar recptet :)


- Ödsla inte tid på att vara elak!
- Vill du tipsa om en tävling? Gör det HÄR!!
- Jag blir jätteglad av kommentarer. :)
- Glöm inte att länka din blogg så jag kan läsa den också.
- Svar på din kommentar hamnar här om det är ett svar till inlägget.


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback