Julklappskostnader?

Hur mycket pengar slänger du ut på julklappar? Jag var inne hos Beckahbitch och läste ett av hennes inlägg för idag som handlade om bland annat hur mycket man lägger på julklappar på sin egen familj och andra.

Mitt svar till alla som undrar: Hos oss i år blir det inte mycket från oss till barnen i julklappsväg iallafall. I samband med flytten till hus som vi hyr så får vi dra ner på vissa andra saker eftersom vi nu betalar runt 15000 i månaden för hyra/el/vatten/sopor och då får vi dra ner på annat som tex julklappar, födelsedagspresenter m.m.

Vi höjer vårt boende till det bättre (vilket bara det är en jättejulklapp) och sänker andra saker som shopping, julklappar, födelsedagspresenter och jag tycker helt klart det är värt det. Jag föredrar ett hus med trädgård, ett bättre liv, framför att shoppa massor, visst det kommer kännas lite eftersom jag älskar att shoppa, speciellt onödiga saker. ;) Man får priotera saker i livet. :)

Allt handlar väl inte om att ens barn fick så och så mycket julklappar, man blir väl inte en bättre människa bara för att ens barn fick massor av julklappar? Ens barn blir väl inte en bättre människa för att det får mycket julklappar? Är det status att ens barn får massor av julklappar? Är det så folk tänker..? Hur tänker du?

Hos oss kommer det iallafall bli mindre till barnen i år och kommande år från oss, men va sjutton de har ju för fasiken fått ett hus och med en egen trädgård? =) Till våra syskon köper vi inget, till våra syskonbarn köper vi för runt 100-200:- per skalle, till våra föräldrar brukar vi slå ihop en korg med massa gotta i + lotter. vi har även sagt att det är bättre att våra föräldrar köper en sak som är något dyrare men som ungarna vill ha/behöver istället för massa skit, det behöver inte vara något dyrt heller för den delen.

Jag vet inte riktigt vad slutsumman kommer hamna på.. Vi brukar inte räkna så, summan kommer inte bli så hög iallafall. Vi har bara handlat några få julklappar hittills till våra barn, till Robin har vi bara hittat 2 par kalsonger från Frank Dandy som han ville ha och bara de två paren är mellan 300-400:-  Till Liam har vi hittills hittat en grej från IKEA som ska hänga i hans fönster på hans rum som kostade 99.- och en traktor med släpp som jag inte minns priset på. Det kommer bli några julklappar till men inte överdrivet många men som tur är handlar ju inte julen bara om julklappar. ;)

Berätta gärna hur mycket pengar just ni slänger ut på julklappar och till vilka.


Kommentarer
Postat av: ann
2009-11-30 @ 16:15:44

vi lägger runt 1000-2000:- var på våra barn till julen vi köper även till syskonbarn för runt 100:- och till syskon och föräldrar köper vi en enkel julblomma jag tycker som dig att det är bättre att köpa sånt de vill ha än en massa skit och nej status är det inte med mycket julklapar det är bara så att vissa tror att de "är" bättre om de kan ge så myket sommöjligt till sina barn, släkt och vänner hörru

Postat av: Anna-Viktoria
2009-11-30 @ 16:41:21
URL: http://annaviktoria.wordpress.com

Nu är det dags för en ny tävling hos mig!

Denna gången kommer priserna från Fluffbabes och är perfekta när julen närmar sig och man åker både hit och dit.

Kika in och delta =)

http://annaviktoria.wordpress.com/2009/11/27/fluffbabes-tavling/

//AnnaViktoria

Postat av: BeckaHBitcH.se
2009-11-30 @ 21:30:30
URL: http://beckahbitch.se

OJ vilken förändring :-) ni har ju gett skitmycket och dyra grejer tidigare som jag sett :-) men helt klart har du rätt i att det är viktigare med huskostnader såklart! :-) jag tycker också det kan bli alldeles för mycket julklappar väldigt lätt.

Postat av: Räven
2009-11-30 @ 21:44:32
URL: http://rodrav.wordpress.com

Är i samma situation i princip. Blir knappt några julklappar i år som blir köpta. Är ju precis mitt uppe i en flytt 120 mil bort så alla pengar går liksom till det, till nya hyran och sånt.



Till mina småsyskon som är 2 och 4 har vi (jag och min sambo) lämnat våra gamla leksaker, lite mjukisdjur, lite gamla barnkläder och barnböcker. Till mina äldre småsyskon som båda är 15, killar, har vi lämna lite teknologigrejer vi inte använder, bland annat bärbara högtalare och en gammal digitalkamera och lite sånt, plus ett gäng Nemi-böcker och tidningar och nån Kalle Anka-pocket. Ett par klädesplagg blev det också. Det blir ju som "tidiga julklappar" eftersom vi inte firar jul här uppe i år utan nere i Jkpg.

Till föräldrar blev det ett par klädesplagg till min mor (vi har samma storlek på kläder, mycket praktiskt ;) och en racingjacka till min låtsaspappa. Har inte kommit till min far och hans fru än men de fick så mycket barnsaker (till 2 & 4åringen) så det är väl en julklapp till dem också.



Till varandra har vi bestämt att gå på stan och shoppa tillsammans och på Ikea till lägenheten och så, efter jul när det är rea, och sen slå in i paket och ha en minijulafton på.. typ Nyårsafton, haha :)

Postat av: Jessica-tre killar och en tjej
2009-12-01 @ 04:00:50
URL: http://tremoten.blogg.se/

Eftersom vi ska flytta så kommer vi få dubbla hyror i två månader, vi kommer få betala ca 13 000/mån på enbart hyror under januari o februari. Detta medför att vi får dra ner på klapparna i år, jag kommer köpa till Lucas och Peter samt mina föräldrar. Tim kan få något som han ändå behöver, lite kläder eller någon liten leksak som jag ändå skulle köpt om ett par månader.. men han fattar ju inte vad jul är, så där behöver det inte vara många kronor. Mormor får också en klapp, men fler köper jag inte till i år, eftersom läget är som det är. I vanliga fall får även fem av mina kusiner samt tre barn till dem, klappar av mig.

Peters släkt på hans mammas sida köper inga klappar alls i år, en julblomma kanske vi skickar till hans mamma dock, vet inte. Hans pappa med sambo får något av oss båda gemensamt. I övrigt.. nä.

Skulle väl gissa att det går loss på kanske 3000 pix, det brukar kosta omkring 5000. Vi får spara på det vi kan :o)

Vi har också ett antal födelsedagar i december. Lucas 2/12, jag 5/12, min kusin Johanna 7/12, Mormor 21/12, min kusin Kajsa 23/12 och kusinernas pappa på nyårsafton. Alltså några utgifter till utöver klappar.. Bjudglass till dagis, tårta o fika till tre-fyra kalas. Plus presenter till de andra.



Jag gillar inte december, rent ekonomiskt. Men det är ju skoj att få julklappar iofs, så jag står ut, hehe.

Postat av: Sara
2009-12-01 @ 10:41:21
URL: http://dolphin.blogg.se/

Jag köper bara till min son, och min två småsyskon.. och så två av sonens kompis.. Sammanlagt landar jag på kanske 500:- totalt, och det känns lagomt :)

Postat av: TWIGGIES
2009-12-01 @ 10:43:25
URL: http://twiggies.blogg.se/

Till mina föräldrar brukar jag faktiskt göra julklapprana, designar ett specialsmycke till Mamma, bygger nå´t åt pappa i slöjden.. Det blir myyycket mer uppskattat än köpta prylar hemma hos oss.. Till mormor och Mofar ska jag göra tomteland av cernitlera i år.. Haha, billigt och bra!

Postat av: Elin Sophie Henriksson / Pinglisen
2009-12-01 @ 11:33:15
URL: http://pinglisen.blogg.se/

Det är så himla olika, men brukar köpa julklappar till familjen och de barnen jag är moster åt :)


- Ödsla inte tid på att vara elak!
- Vill du tipsa om en tävling? Gör det HÄR!!
- Jag blir jätteglad av kommentarer. :)
- Glöm inte att länka din blogg så jag kan läsa den också.
- Svar på din kommentar hamnar här om det är ett svar till inlägget.


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback