Liam - Babblar och har sig

Uppdaterar listan.. vid uppdatering kommer nya ord m.m. markeras med en liten stjärna framför.

Liam blir den 16:e mars 16 månader gammal. Hans första ord var PAPPA och han var då 6 månader och 2 veckor gammal. Medvetet eller ej spelar inte så stor roll tycker jag. Han sa det om man tex frågade: Kan du säga pappa? och han sa det även när han såg sin pappa komma in i rummet han själv var i osv. Jag försökte såklart filma en gång när han säger pappa men såklart ville han ju knappt säga det då.

Här kommer iallafall videosnutten där jag försöker få Liam att säga pappa på film.


   (Klicka på bilden)



ORD:

Mamma - Mamma
Pappa - Pappa
Tja - Tja
Titta - Titta
- Där
Kaka - Kaka
Tack - tack
Ampa - Lampa
Tutte - Nappen
Tuttis - Nappen
Snutte - Snuttefilten
Snuttis - Snuttefilten
Ooooo - Oj
Ovve - Vovve
Ortaaa - Borta
Becca - Becca (hans mamma)
Titti - Pippi
Äda - Städa
Famo - Farmor
* Hände - Hände


MENINGAR:


Jag älskar dig - Jag älskar dig
Vi brukar säga: jag älskar dig och krama honom, jag älskar dig samtidigt som vi ruffsar han i håret.  Liam brukar krama oss/ruffsa oss i håret och så säger han med jag älskar dig, precis som vi gör.

Va är dää..? - Vad är det?
Man ser också hans frågande blick och är det något som tex ligger på golvet så pekar han även på just det samtidigt som han säger "orden".

* Va hände..? - Vad hände?

* Lalalalaaa, Nananaaa brukar han även sitta och nynna/sjunga när jag sjunger/nynnar.


Jag kan inte stava till "orden" riktigt, ja alltså som det låter när han säger de. Låter ungefär som om han sätter ihop orden till ett och säger det jättesnabbt och självklart icke rent då han bara är 16 månader (snart). Men han säger det så man (vi/utomstående) förstår att det är just de han menar. Sen finns det "ord" som inte än låter som de ska men är på god väg, man (vi) förstår va det är då han pekar och säger samma sak varje gång han pekar på den saken, han pekar på tex fåglar, TV, klockan, dörren, sin storebror m.m.


GESTIKULERAR:


Skriker till argt och hyttar me ett finger - När han gjort nåt fel
Hyttar med ett finger åt andra -  när andra gör fel enligt honom ;)
Petar sig i näsan/drar med fingret på näsan - När han gjort nåt fel
Tar händerna och håller för ögonen för att sen ta bort och säga titta - Leker tittut
Tar händerna och håller för ögonen och säger/gnäller mamma - Låtsasgråter
Pekar med fingret - Titta
Gapar och tittar stort - OJ
Lyfter handen - Tja
Vinkar - Hejdå

Öppnar  händerna - Borta
Öppnar  händerna, vänder handflatorna upp, ner - Slut
Sträcker fram handen till mig/oss - hålla handen
Pekar på något ätbart för att sen ta bägge sina händer till munnen och låtsas äta - Vill smaka, vill också ha.
Nickar: Nickar gör han när man frågar honom något. (tex, Är det gott?)
Skakar på huvudet: Skakar på huvudet när man frågar honom något
* Blinkar med ögat/ögonen: Flörtar (flörtar även när man frågar om han kan det)
* Tar ut armarna och öppnar/stänger fingrarna flera gånger: tex när han är på G in i badet och vill att vattnet ska på.
* Tar handen till munnen, pussar, tar bort handen upp i luften: "Kastar pussen"

Har säkert missat en del men detta är det jag har "koll" på.


Kommentarer

- Ödsla inte tid på att vara elak!
- Vill du tipsa om en tävling? Gör det HÄR!!
- Jag blir jätteglad av kommentarer. :)
- Glöm inte att länka din blogg så jag kan läsa den också.
- Svar på din kommentar hamnar här om det är ett svar till inlägget.


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback