Liam - Babblar och har sig!

Har gjort en snabb lista, säkert en del som jag missat..
Liam 14 månader och cirka 2 veckor gammal

Min grabb har sitt eget språk som sagt som han babblar i massor, massor, massor!
Han är även en periodare, dvs att ett visst ord körs massor i en dag - en vecka.

På svenska så är det ett par ord me..


Mamma
- Mamma
Pappa - Pappa
Tja - Tja
Titta - Titta
- Där
Kaka - Kaka
Tack - tack
Ampa - Lampa
Tutte - Nappen
Tuttis - Nappen
Snutte - Snuttefilten
Snuttis - Snuttefilten
Ooooo - Oj
Ovve - Vovve
Ortaaa - Borta
Becca - Becca (hans mamma)


MENINGAR:

????? - Jag älskar dig
Vi brukar säga: jag älskar dig och krama honom, jag älskar dig samtidigt som vi ruffsar han i håret.  Liam brukar krama oss och så säger han nåt på sitt eget språk och bara 3 ljud/ord i ett speciellt (gullig tonfall) tonfall det låter nästan som "jag älskar dig" men nee vi är inte där riktigt än, ibland så ruffsar han oss i håret (på samma sätt som vi gör på honom) och säger precis samma ljud och i samma tonfall som han gör när han kramar oss så jag antar att det är "jag älskar dig" han säger fast på sitt eget språk .


(svårt att stava precis som det låter när han säger de)



Skriker till argt och hyttar me ett finger
- När han gjort nåt fel
Hyttar med ett finger åt andra -  när andra gör fel enligt honom ;)
Petar sig i näsan/drar med fingret på näsan - När han gjort nåt fel
Tar händerna och håller för ögonen för att sen ta bort och säga titta - Leker tittut
Tar händerna och håller för ögonen och säger/gnäller mamma - Låtsasgråter
Pekar med fingret - Titta
Gapar och tittar stort - OJ
Lyfter handen - Tja
Vinkar - Hejdå

Öppnar  händerna - Borta
Öppnar  händerna, vänder handflatorna upp, ner - Slut
Sträcker fram handen till mig/oss - hålla handen

Självklart så säger han inte allt detta rent men han säger det så man (vi/utomstående) fattar att det är just de han menar. Sen finns det "ord" som inte låter som de ska men är på god väg, man (vi) fattar va det är då han pekar och säger samma sak varje gång han pekar på den saken, han pekar på tex fåglar, TV, klockan, dörren, sin storebror m.m.


Kommentarer

- Ödsla inte tid på att vara elak!
- Vill du tipsa om en tävling? Gör det HÄR!!
- Jag blir jätteglad av kommentarer. :)
- Glöm inte att länka din blogg så jag kan läsa den också.
- Svar på din kommentar hamnar här om det är ett svar till inlägget.


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback