Gulsot och sockertester

Jag vet att några av er har varit nyfikna på varför vi fick stanna i 6 dagar på BB och orsakerna var att de ville ha koll på Alice med "sockertester" och för att hon hade gulsot.

De ville sticka Alice vid varje måltid, fatta varje måltid!! Stackars unge.. som tur var det en go sköterska som tyckte det lät otroligt ofta så hon fick ner det till 2 gånger per dag för att de sista dagarna bli 1 gång. Det hjälpte dock inte eftersom de istället stack henne fler gånger per gång då de inte hitta några bra ställen att sticka på. :( Alice åt både bröstmjölk och ersättning redan här, ersättning just för att kolla sockret.

Under dag 4 så låg jag i sängen och tittade på Alice och tyckte hon såg gul ut. Vi gick på läkarbesöket som görs innan man blir utskriven och där påpekade jag detta, de såg det med när jag sa det och de tog fram en apparat som mätte bilirubinen. Det var högt med apparaten men minns inte siffran, ett blodprov skulle tas och det visade 350. (Om hudtestet visar bilirubin >200 mol/l bör blodprov tas. Värden över 250 mol/l ska mätas med kemisk laboratorieanalys).

Vi hade hoppats på att få åka hem dag 4 men tji fick vi, Alice bilirubin var så högt att de ville att vi stannade så hon fick sola. De trodde vi skulle kunna åka hem dagen efter men nopp inte det heller, det blev ännu ett dygn i solariumet. Dag 6 fick vi åka hem men vi var tvugna att göra ett nytt test dagen efter men som tur var fanns det en apparat i Katrineholm så vi slapp åka tillbaka till Eskilstuna. Provet på dag 7 visade att siffrorna gått ner ännu mer. :)

Idag är vårat lillhjärta jättefin i huden, inte gul alls. :)




Kommentarer

- Ödsla inte tid på att vara elak!
- Vill du tipsa om en tävling? Gör det HÄR!!
- Jag blir jätteglad av kommentarer. :)
- Glöm inte att länka din blogg så jag kan läsa den också.
- Svar på din kommentar hamnar här om det är ett svar till inlägget.


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback