Måndag med pratikfundering..

Måndag! Då var det ny vecka igen, härligt! Idag hoppas jag allt på att få reda på att jag får en praktikplats. Jag har bredat ut mina funderingar på praktikplats, alltså jag ska inte bara kolla med blombutiker utan vissa inredningsbutiker med. Jag vet även att det finns en praktikplats på Willys som kan leda till jobb sen men tror inte jag vågar jobba där, sjukt mycket folk jue och jag vet redan nu att det är inget jag vill jobba med MEN gah det kan ju leda till jobb!! Jobb är viktigt men det är ju även viktigt att må bra? att trivas med sitt val?

Hur skulle du gjort? Tagit platsen på Willys som sen kan leda till riktigt jobb, ett jobb som du absolut inte vill jobba med eftersom yrket inte är något för dig? Risken är jättestor att du inte kommer trivas, skulle du trots det ta platsen? för pengarnas skull?


Kommentarer
Postat av: Petra
2010-05-24 @ 06:47:10
URL: http://www.willvindesign.se/blog/

...men chansen är ju lika stor att du skulle trivas på Willys - det vet du inte förrän du provat... allt handlar inte bara om själva arbetsplatsen - utan även om arbetskamraterna och vilka möjligheter man har att utvecklas - på ett större ställa kan man byta avdelning om man inte trivs ;-) Kram

Postat av: Emelie <3
2010-05-24 @ 08:45:44
URL: http://ammis.se

tack sötnos <3

allt bra med dig ?

Postat av: Egomamma.se
2010-05-24 @ 09:25:40
URL: http://egomamma.se

Bara mina tankar. Självklart är trivseln viktig, men inte en tusendel så viktig som inställningen och föredömet för barnen samt ekonomibiten. Förlåt, men det låter bortskämt att resonera som du gör just nu. Du har inte haft ett jobb knappt i hela ditt liv. Vilket föredöme är du för dina barn egentligen? Och hur rättvist är det mot din sambo att han ska få dra det tyngsta lasset ekonomiskt sett i åratal? Och sen SHOPPAR du upp pengarna?! Jag vet nu inte hur bra eller inte bra ekonomi ni har, men moraliskt sett så är det fel av dig att ens fundera på att välja bort Willys, eftersom det ger dina barn en bild av att jobba är inget man behöver, det kan man göra om man vill. Man kan leva på olika bidrag eller A-kassa eller något. Samhället kan försörja folket, det är väl skitsamma.. NOT.

Jag vet att du inte trivs bland mycket folk, men det gör inget när du shoppar? Låter fel för mig. Bit ihop och testa, och funkar det inte så fine, men då har du åtminstone gjort det du kan för att bidra. Hade jag varit din sambo hade jag blivit pretty pissed off över det här resonemanget faktiskt. Men det är inte min sak. Jag svarar ENBART för att du ställde frågan..

Men fundera lite på det du läst här, vilken förebild är du för dina barn om du mest bara handlar upp hushållets pengar men aldrig tjänar in några? Vi behöver inte fler samhällsparasiter som är för lata för att jobba, men det är vad som händer när ungarna inte ser att man måste anstränga sig för att få in pengar. Då tycker de att "vadå, jag kan gå på soc eller a-kassan". Tyvärr har deras regler hårdnat ordentligt de senaste åren, så de har mycket mera krav på de som söker bidrag idag, och är man lite lat så kan man bli utan bidrag OCKSÅ och de har RÄTT att neka till bidrag då. (har ekonomihandläggare i släkten.. ) Vad gör man DÅ? Man kan inte förlita sig på samhället, men det är den bilden man ger barnen om man inte biter ihop och tar det som kan ge pengar i stället för att stå som gratis arbetskraft på ett företag utan möjlighet att ge jobb, bara för att spendera dagarna med något.

Det må vara jobbigt för dig, men se det som social träning. Du fixar ju att shoppa, då fixar du nog att ställa upp varor och sitta i kassan med. Kom igen..

Postat av: Veronica - mamma till Theo
2010-05-24 @ 10:39:44
URL: http://www.virresblogg.blogspot.com/

Ge det en chans =)

Postat av: Therese
2010-05-24 @ 14:21:50
URL: http://www.rosakoriander.blogspot.com

Jag skulle prova Willys (om inte du redan testat liknande arbete innan) Funkar eller trivs du inte har du åtminstone gett det ett försök. Då vet du det. Trivs du ja då kan du välja att stanna så länge du vill :)

Postat av: M i z c a - FOTOTÄVLING!
2010-05-24 @ 17:24:33
URL: http://rodeback.blogg.se/

Jag skulle absolut ta chansen om jag fick den. Jobb är ett jobb! Jag har insett det nu efter 1½års arbetslöshet, jag kan inte vara kräsen. Måste ha ett jobb, dels för ekonomin och dels för mig själv, psykiskt!



Du vet ännu inte om du kommer trivas eller inte, men får du jobb där och det inte är bra är det mycket lättare att få ett nytt jobb om du redan har ett.

Postat av: ann
2010-05-24 @ 19:23:17

jag vet inte hörru gör det du känner blir bäst för dig hörru

Postat av: Caroline
2010-05-24 @ 21:12:14
URL: http://mammanmedstortc.blogg.se/

Det är väl SJÄLVKLART att du ska praktisera på Willys om du tror det ger dej jobb senare.



Tror du lever lite i en drömvärld.



Det ser lite konstigt ut när du skriver "Jag har bredat ut mina funderingar på praktikplats, alltså jag ska inte bara kolla med blombutiker utan vissa inredningsbutiker med"



VA?! Tror du att DU som inte har någon arbetslivserfarenhet alls kan komma med såna krav, jag tycker det är OTROLIGT bortskämt!



Eftersom du kan tänka dej att jobba i en butik som faller dej i smaken, så klarar du garanterat av att jobba i vilken butik som helst. och NEJ det kanske inte alls är lika roligt.



Men grejen är att du inte kan ha några krav. Det är ditt första jobb. Du får förstås kämpa som alla andra för o hitta ett jobb som du älskar. Hur många jobbar på samma ställe hela livet?!



Lycka till med jobbsökandet..




- Ödsla inte tid på att vara elak!
- Vill du tipsa om en tävling? Gör det HÄR!!
- Jag blir jätteglad av kommentarer. :)
- Glöm inte att länka din blogg så jag kan läsa den också.
- Svar på din kommentar hamnar här om det är ett svar till inlägget.


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback