Jakt på vargar!

Gästbloggare NR 2! Dags att lägga ut gästbloggare nummer två här i bloggen, äntligen va..? Denna gång är det en tjej vid namn Gabriella (Gabbies) som har skrivit ett inlägg här inne hos mig. Gabriella eller Gabbies som hon kallas bloggar om allt och inget, ja vad som faller henne in att blogga om. Mode, smink, skönhet, inredning, nyheter och mycket mycket mer. 
 
Gabbies blogg hittar ni HÄR!

                  


Åsikterna om vargen är vida, några hatar den, andra bryr sig inte och sist gruppen som jag tillhör som älskar vargen. I år var första året på ca 100 år som det var tillåtet att jaga varg i Sverige. 12.000 jägare fick licens för att skjuta varg endast 27 st vargar skulle skjutas, det blir alltså lite drygt 440 jägare/varg som får skjutas.

Fördelningen över landet såg ut som följer: Värmland 9, Dalarna 9, Västra Götaland 3, Örebro län 3 och Gävleborg 3. Hur fördelningen av jägare såg ut vet jag faktiskt inte. Det jag dock vet är att dessa 12.000 jägare hade tid på sig innan jakten startade 2/1-10 att söka efter varg i skogarna, spåra dem och ringa in flockarna. Vilket betyder att när jakten startade visste jägarna exakt var vargen fanns och det var bara att skjuta.

I Dalarnas län (där jag bor) avslutades jakten redan kl.14 samma dag som den startades, bara det är ett bevis på att jägarna sökt upp vargen tidigare. Dessutom var jägarna så hetsiga att fler vargar än tillåtet blev skjutna. Jägarna skulle rapportera till naturvårdsverket varje gång de skjutit en varg, naturvårdsverket skulle sedan i sin tur rapportera till jägarna 1 gång/timme hur många vargar som var skjutna. Någonstans i denna kommunikationskedja sprack det och fler vargar mördades. Fast vad jag förstått från många debatter och annat vill de flesta jägare skjuta bort alla varg så dom bryr sig väl inte.

Jag kan inte för allt i världen förstå varför vi ska ha jakt på varg i Sverige? Visst varje gång ett boskapsdjur eller liknande skadas av varg förstoras det upp i tidningen med rubriker som ”Vargen är farlig! Slog till mot boskap!”. Sanningen är dock en annan, skador på tamdjur är förhållandevis små. I dag finns det dessutom mycket bra skydd mot varg som man som ägare till boskapsdjur kan få bidrag från staten för att införskaffa.

Att vargen skulle vara farlig för människor är en myt som saknar grund. Det finns inga säkra rapporter på att en varg attackerat en människa sedan 1870! Fler människor dör i Sverige varje år till följd av tex. getingstick eller ormbett. Då finns det andra djur som är mycket farligare för människor än varg, exempel människan själv. Varje år dödas 2-3 jägare under jaktsäsong till följd av vådaskott.

Ett av jägarnas starkaste argument är att vargen äter upp allt kött i skogen. Jägarna vill ha möjlighet att jaga sin älg och allt vad det nu är varje år, men enligt dem så kommer det inte vara möjligt om vi behåller den vargstam vi har idag. Detta leder mig till frågan vem har egentligen rätt till skogen? Klart att vargar äter älg och annat de kommer över eftersom det är sådan mat de överlever på, människan däremot behöver inte jaga så som matutbudet ser ut idag.

Jag tycker inte heller att det är roligt när varg tar ens älskade hund som ibland händer. Vår granne har varit med om precis detta. Jag anser dock att vargen följer sitt naturliga beteende i dessa fall. Ett annat rovdjur inkräktar på dess revir och de försvarar det, det är naturens gång. Bor man i ett vargtätt område kan man inte släppa sin hund i skogen, däremot finns det ofta rastgårdar eller liknande dit en varg aldrig skulle ta sig.

Varför är varg ett problem i Sverige? Om jag tar Spanien som ett exempel här då det är ett annat EU land så har de långt mycket mer varg än vad vi i Sverige har. Sverige är 449 964 km² stort och det bor ca 9 340 000 människor här, vilket betyder 23 inv/km², vi har ca 230 vargar spritt över landet. Spaninen är 504 782 km² stort och det bor ca 46 157 822 människor där, vilket betyder 91,4 inv/km², de har ca 2 000 vargar spritt över landet. Hur kommer det sig att befolkningen i Spanien ej har problem men vi har det här i Sverige?

En annan intressant aspekt
är var i Sverige vargen sköts, dalarna, värmland, gävleborg, örebro och västra götaland. Men i lappland där det finns en del varg och samerna lever med renar där ska inte en enda skjutas? Varför inget ”problem” där uppe? Den dagen en människa kan ge mig en vettig förklaring till vargjakten den dagen ska jag lyssna och begrunda men fram tills dess behåller jag min ståndpunkt om att vargen är ett mycket vackert djur som ska bevaras!

Jag skulle kunna skriva
mycket mycket mer om detta ämne då mitt hat mot jakten är otroligt stort men jag väljer att avsluta detta inlägg här med att citera Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen. "Man släpper ut 12.000 jägare med blodad tand som alla vill ha ett vargskinn på väggen. När bara 27 djur får skjutas. Det är en hetsjakt på varg!"


Gabriella - Me, myself and i..
Blogg: 
Gabbies.myshowroom.se

 


Kommentarer

- Ödsla inte tid på att vara elak!
- Vill du tipsa om en tävling? Gör det HÄR!!
- Jag blir jätteglad av kommentarer. :)
- Glöm inte att länka din blogg så jag kan läsa den också.
- Svar på din kommentar hamnar här om det är ett svar till inlägget.


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback