Liams dop

Liams dop 2/3 -08 i Katrineholms kyrka!


Den 2/3-08 klockan 11:00 va det äntligen dags att döpa vår lilla prins Liam..
här nedan följer bilder och text från dagarna innan dopet och från dopet.
(Vissa av bilderna blev lite suddiga när jag förminska osv, mycket bättre i stort format.)

Förberedelser till dopet:


Gjorde egna enkla inbjudningskort och tackkort på datorn ,
såhär såg inbjudningskortet ut..



och detta är tackkortet..
(Ändrade texten då några av de "äldre" hade svårt med textstilen på inbjudan..)



Jag knöt en massa "rosetter" till ljusstakarna..



och vek 65-70st servetter och fixade dit rosetterna, som även dom knöts själv..





Dagen innan dopet så var jag hemma hos min mamma för att fixa mousser, bottnar till de vanliga tårtorna och massa chokladbollar. Senare på kvällen så åkte jag, mamma och min vän Thorbjörn till lokalen med alla saker som skulle dit och jag dukade även med lite hjälp av Thorbjörn. Tyvärr så fanns det inte avlånga bord så det räckte så fick ta 3 runda bord med (vilket förstörde lite av min dukning som var tänkt, men men..)

Vi vart klara runt 01:30 på natten, sen pumpade jag i ca 30min-1 timme, efter det var det dags att mata Liam, det tog väl en 20 min och sen kl. 06:00 gick jag upp på söndags morgonen, matade Liam, pumpade, duschade, sminkade mig osv och sen kl.11:00 började dopet.. så kan ju säga att lördag till söndag vart det inte mycket sovande.


Så här blev det iallafall:

vita dukar, genomskinliga ljusstakar med blåmetallic rosett på, murgröna med guldkrukor, blåmetallic "confetti" utspritt på mitten av bordet, en massa "lyckopengar" får hoppas dom bringar lycka till min son och alla gäster, mörkblå/ljusblå rutiga tallrikar med ljusblå servettskjortor på, vita servetter på sidan av, vanliga genomskinliga glas.  Kaffekopparna stod på eget bord.


 Fin dukning utan att bli för överdrivet. =)











.

Själva dopet:


Moster Lotta och Farbror Krille är faddrar.





Min stora son Robin hällde i vattnet som Liam döptes i.

Här döper prästen Liam..



Prästen gör korstecknet på Liam..





Prästen lyfter upp Liam inför församlingen så att församlingen kan hälsa han välkommen..

.





Den lilla kören som sjöng Älskade barn (av: Jessica Marie Nilsson) till Liam.


Älskade barn


Så kom du då till oss du älskade barn,
och grep våra hjärtan med kraft.
Med ens fick allting mera mening,
långt mer än det någonsin haft.

Du ler så du strålar, din själ lyser klar,
Du fångar all ömhet omkring,
små fötter och fingrar, din hud och din doft
så underbart skapat allting.

Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
och dela din glädje och sorg.
När skuggorna hotar ditt solsken,
så är vi din tryggade borg.

Idag vill vi visa för vänner och släkt,
den gåva vi fått att bevara;
Ett barn att få älska och skydda från ont,
en lycka för stor att förklara.
 

När gudstjänsten var över så fick jag, Niklas, Liam, Robin och faddrana gå ut tillsammans i "tåget" med korsbäraren.. och efter det var det dags att gå ner till doplokalen.


Medans dopfikat dukades fram så sjöngs sången Prins Noel för våra gäster.


Prins Noel


Jag såg själva livet i dig när du kom
Jag såg hela himlen bakom
Du var allt vad mirakel betytt
Och jag kände hur jag föddes på nytt

I rummet omkring oss, stod änglarna tätt
Dem log emot oss på sitt himmelska sätt
Skyddade sin gåva till mig
Och jag tackar Gud för att han sänt dig

Du prins av lycka, prins av kärleken
Hertigen av äventyret, nyfikenheten
Inte störst, inte först
Men väldigt speciell
Jag är så glad att du finns
Min älskade lille prins

Jag önskar att du får precis det du vill
Jag önskar dig världen och himlen därtill
Vet att livet, det väntar på dig
Och att jag alltid ska finnas för dig

Du prins av lycka, prins av kärleken
Hertigen av äventyret, nyfikenheten
Inte störst, inte först
Men väldigt speciell
Jag är så glad att du finns
Min älskade lille prins

Vinden viskar runt ditt namn och vinkar
- Kom och lek
Full av skratt mitt hjärtas skatt
och stora kärlek

Du prins av lycka, prins av kärleken
Hertigen av äventyret, nyfikenheten
Inte störst, inte först
Men väldigt speciell
Jag är så glad att du finns
Min älskade lille prins.



Lite bilder på gästerna..

.



Smörgåstårtorna som sambons mamma gjort och de vanliga tårtorna, chokladbollarna
som jag gjorde med lite hjälp av min mamma..

.



.

Gåvorna Liam fick:
.









Jocke, Marie och Freja gav "mitt första år" tavlan, Våra vänner Kerstin och Simon gav det fina fotoalbumet, Farbror Ante med familj gav dom fina magneterna, Mormor och Uffe gav en fin ram (den till höger), Lisen och Diana gav dom fina silver besticken, Thorbjörn gav dom fina "burkarna" för tand och hårlock, Farmor, farfar och faster gav den coola brandbilen, Morbror Micke med familj gav det fina skrinet.




Min bästa vän Tina och hennes lilla söta dotter Amanda gav tröjan och byxorna till vänster, Farbror Krille med familj gav bodyn, tröjan och byxorna till höger.




Niklas morbror Peter med familj gav den blå barnkammarboken med tillhörande CD-skiva, Farbror Krille med familj gav även boken " Min vän nallebjörnen" som är en namnbok. Robin (Liams söta storebror) gav boken 365 godnattsagor.




Moster lotta med familj gav även fotoramen som man även gör ett fot/hand avtryck på, Camilla (bekant till mig och Niklas) gav den söta sparbössan, den gosiga kaninen kommer från kusin Kevin och hans pappa Kassem.




Alla Lundmyr of Sweden (som är: body, "liten byxa", mössa, strumpor, badcape, underlägg, sked, flaska och 2st nappar) saker kommer från Stefan och Kajsa.




Halsbandet till vänster (står Liam på det) och en gåstol kommer från Thomas, Jessika, Gittan, Caisy, bosse, Micke, Monika och lilla söta Tilda. Halsbandet till höger är från moster Lotta med familj.. på ena brickan står Liams namn och på andra födelsedatum och tid när han föddes. Liam fick även en gåstol ju men den tar jag inte upp för att fota då han inte kan använda den än. Och av Morfar och tant Mary fick Liam 800kr. Av mig och Niklas fick han, har han fått och kommer få hela sitt liv, en massa massa KÄRLEK.


Jag hade även en såkallad "dopbok".. så här ser dopboken ut på framsidan..
den kommer stå på hans hylla med dopsaker.



i boken, på vänster sida när du slår upp boken så finns det en dikt..


Ett nytt litet liv
har förgyllt vår jord
en ny liten människa
kommer finnas vid vårt bord
Vi hälsar dig välkommen
du lilla själ
vi skall följa dig på vägen
och se till att det går väl.


På sidan där dikten står ska även jag och hans pappa skriva ett par rader till han.

Och på första sidan till höger så finns inbjudan och tackkort.. sidan som kommer efter det ska ett A4 stort foto in på Liam från dopdagen. (Sen när det finns tid ska jag renskriva alla dopfrågor och skriva in med vitpenna, sen ska såklart foton in som togs på dopdagen, och självklart så sparar jag även boken där gästerna skrev i, bara jag som vill ha allt på ett och samma sätt)


  Alla gäster fick som sagt svara på lite "frågor"


Och dessa var frågorna:

Namn:
Så här känner jag dig:
Vi träffades första gången:
Mitt första minne av dig:
Beskriv mig med tre ord:
Det här tror jag att du kommer bli när du blir stor:
Ett ordspråk som kan vara bra att kunna:
Bästa rådet för framtiden:
Det här gav jag dig i doppresent:
Några ord från mig till dig:


Och här kommer några: "några ord från mig till dig" som gästerna skrev..


Från brosan:
Han är den finaste
Från mamman: Min fina son.. Du (och Robin) är det bästa som hänt mig, det tog oss ca:5 år innan du kom, du var så efterlängtad vår lille kille, du kommer alltid vara mammas lille kille. var alltid dig själv. Jag älskar dig så himla mycket.
Från pappan: Pappa kommer alltid älska dig och finnas för dig


Var alltid ärlig och försiktig
Ta vara på dagen och lev fullt ut. "Lev och låt leva"
Puss och lycka till i LIVET.
Ta det lugnt allt löser sig i sinom tid.
Önskar dig lycka i livet.
Du duger, ALLTID!
Var rädd om dig och din familj.
Du är ett hjärta med kärlek, du är alfa och omega, som kommer minnas i evigheter.
följ ditt hjärta, ta inte åt dig av vad andra säger, gör som du själv känner för.


Och några "Beskriv mig med tre ord:"..


Söt, charmig, glad
Gullig, pigg, glad
Söt, go, glad
Söt, mycket hår, jättefina ögon
Söt, söt, söt
Lugn, trygg, nyfiken
Söt, lugn, glad
Mörkhårig, gullig, trött
Liten, charmig, långhårig
Glad, charmig, litet troll
Söt, korkskruv, fnitterkille
Snäll, rolig, söt
Nyfiken, söt, charmig


Och här har vi ett foto på en trött liten prins på hans dopdag, fotot taget efter en låååång dag..



Dagen gick hur bra som helst, Liam var hur duktig, snäll och hur söt som helst och glad hela tiden under dagen. =) och det roligaste va ju såklart att så många av dom som var bjudna kunde komma, speciellt dom som kom ända från Stockholm för att deltaga i Liams dop, men även ni från Vingåker, Finspång och Björnlunda och er från Katrineholm såklart. ;) Vart som en liten släktträff på samma gång. Själv var jag helt slut när allt var över, blev ju inte så mycket sovande lördag till söndag och att knata runt i nya stövlar gör ju inte saken bättre ;)


Passar på att säga TACK till:

Prästen Britt-marie Möller som döpte Liam.
Kören som sjöng för Liam.
Niklas mamma, min mamma, för hjälp med tårtorna m.m.
Ante, min bror Micke, Uffe, min mamma och Thorbjörn för all hjälp med städningen efteråt.
Farbror Ante som filmade under dopet.
Madde, Uffe och min pappa som tog kort under själva dopet.
Alla gästerna för ert deltagande på Liams dop och för dom fina gåvorna till Liam.


Och självklart till er alla som kikat in och läst om Liams dopdag. =)


Kommentarer

- Ödsla inte tid på att vara elak!
- Vill du tipsa om en tävling? Gör det HÄR!!
- Jag blir jätteglad av kommentarer. :)
- Glöm inte att länka din blogg så jag kan läsa den också.
- Svar på din kommentar hamnar här om det är ett svar till inlägget.


Missa inga nya blogginlägg - prenumerera med Bloglovin!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback